WEIL Kari [XXIe]

University Professor of Letters & Director College of Letters à la Wesleyan University. Ses thématiques de recherche portent sur la question animale et la question du genre en France au XIXe et XXe s.

Sa fiche sur Academia où certains de ses travaux sont téléchargeables ainsi que sa bibliographie complète (CV). Ne sont présentés ici que ses travaux en lien direct avec le cheval.

 

-« Purebreds and Amazons : Saying Things with Horses in Nineteenth-Century France« , Differences : A Journal of Feminist Cultural Studies, vol. 11, n°1, 1999, 37 p.

L’auteure se propose de mettre en lumière certaines pratiques équestres du XIXe par la perception de la femme à cheval. L’article aborde la subversion sexuelle, l’image transgressive des écuyères dont La Menken (qui a endossé le rôle masculin de Mazeppa) mais aussi le lien qui s’établit dans la théorie hygiéniste entre la vigueur physique de l’amazone et sa dépravation morale voire sa dégénérescence génétique (rejoignant l’intérêt pour la pureté de la race équine et celle des hommes).

-« Men and Horses : Circus Studs, Sporting Males and the Performance of Purity In Fin-De-Siecle France« , French Cultural Studies, vol. 17 n° 1, février 2006, pp. 87-105.

As the modern domain of sport put pressure on the corporeal manifestations of class, gender and race, French sports enthusiasts of the fin-de-siècle promoted equestrianism for producing, if not for revealing, true French manhood. Such manhood was also projected onto the thoroughbred horse, but in a contradictory way since the thoroughbred could refer both to a superior, pure race – an aristocracy – and to a superiority achieved through scientific engineering or training – a bourgeoisie. The attempts to promote equestrianism, for competition or the circus, like efforts to lay claim to the thoroughbred, moreover, implicated both aristocrats and bourgeois in a performative dynamic of bodily display that worked against the normative masculinity riding was said to promote. In the face of such risks of exhibitionism, however, the performance of men and horses together helped to refashion the meaning of virility, as of male spectacle.

-« They Eat Horses, Don’t They : Hippophagy and Frenchness« , Gastronomica, spring 2007, pp. 44-51.

Entre tabou gastronomique et légalisation : l’histoire de l’hippophagie en France.

-« Equine Orientalism« , Criticism, vol. 51, n° 2, 2009, pp. 349-54.
Review d’un livre de Donna Landry, Noble Brutes: How Eastern Horses Transformed English Culture (Baltimore : Johns Hopkins University Press, 2009) qui porte sur l’influence qu’a pu avoir le cheval oriental dans la société anglaise et inversement.

-« They Eat Horses Don’t They. Long before the modern meat scandal, France faced its own struggle over hippophagy« , Globe Correspondent, 24 mars 2013, 7 p.

Évoquant le scandale de la viande de cheval retrouvée dans des surgelés, l’auteure fait un rappel historique sur la légalisation de la consommation de viande chevaline en France.

-« Heads or Tails: Géricault’s Horses and the Painting of (Natural) History », Antennae : Journal of Nature in Visual Culture, n° 25, Summer, 2013, pp. 66-82. Disponible sur Antennae.

The horse, it might be claimed, is one the few, if not the only animal who has, throughout the ages, been deemed worthy of historical representation. In visual records of heroic action, the horse appears either as a literal support, carrying men into battle, or as a “symbolic animal” who figures the defiant forces of nature that man has harnessed to his control. As in art history, so in the first natural histories, horses were placed at the top of the animal kingdom — closest to man through their service to him or their ability to reflect his power and nobility, though assuredly distanced from him as part of the natural world.

-« Animal Magnetism and Moral Dressage: Horses and Their Humans in 19th Century France »

Conférence tenue le 08/02/2017 dans le cadre du colloque « The Human-Animal Line: Interdisciplinary Approaches » à Prague.

-“Miss Mazeppa and the Horse with No Name” in Karen Raber and Monica Mattfeld (dirs.), Performing Animals, Penn State University Press, à paraître.

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